Ini Rahsia Saya Susu Badan Cukup, Sempurna Menyusukan Selama 2 Tahun

Wednesday, April 20, 2016

Assalamulaikum,

Dua tahun tempoh menyusukan anak adalah satu tempoh yang panjang. Ramai ibu tak yakin susu badan cukup sampai usia anak dua tahun.


Jangan pernah ragu-ragu dengan rezeki dari Allah SWT. Yakin itu paling penting. Apa kata, kalau ibu-ibu cuba lakukan apa yang saya buat sepanjang tempoh menyusukan anak.

Alhamdulillah, sudah 3 orang anak saya berjaya susukan. Dan tak pernah lagi hadapi masalah susu tak cukup.

Inilah rahsia saya dapat menyusukan anak sempurna selama dua tahun. Dan susu badan saya cukup sepanjang tempoh tersebut.

susu badan cukup, susu badan kering, susu badan drop, susu badan cair, susu badan, susu badan tak cukup, susu badan tak keluar, breastfeeding tips, breastmilk drop, breastmilk drying up, tips penyusuan, menyusukan anak

1- Jangan Lepaskan Peluang Menyusukan Anak Selepas Melahirkan


48 jam awal selepas kelahiran bayi, adalah tempoh yang paling 'crucial'. Ia adalah antara satu faktor penting bagi menentukan kejayaan menyusukan bagi masa panjang.

Saya agak terkilan, sebab semasa anak pertama tak dapat susukan di seawal mungkin. Saya hanya boleh susukan dia, semasa umurnya sudahpun masuk 6 hari.

Akibat dari komplikasi tempoh kelahiran yang panjang. Terpaksalah dia bermalam 5 hari di NICU. Bayangkan sajalah bila di dalam wad, ibu-ibu lain sibuk menyusukan bayi. Saya pula seorang diri. Kalau korang di tempat saya, apakah rasa agaknya?

Menurut laman web askdrsears.com "Kajian telah menunjukkan bayi baru lahir dan mendapat sentuhan awal ibunya (mendakap atau diletakkan di atas dada ibu), akan lebih mahir belajar menyusu. Berbanding bayi yang telah dipisahkan dari ibu walaupun dua atau satu jam selepas lahir."

100% saya setuju dengan pernyataan di atas. Kekok! Dan bayi pun asyik nak tidur, tak nak menyusu. Saya hampir putus asa waktu itu. 

Mujurlah suami banyak beri sokongan. Nurse di Hospital Ampang pun sangat baik, ajar saya bagaimana nak susukan anak yang asyik nak tidur. Waktu itu, kalau anak tak menyusu dia bakal di tahan lagi di NICU. Akhirnya, setelah bersusah payah menyusu juga anak saya buat kali pertama dalam hidupnya. Walaupun agak lambat, syukur susu badan cukup buatnya.

Itu yang bila anak kedua, saya tak sia-siakan peluang. Syukur sangat sebab Allah beri saya nikmat sihat dan segar walaupun baru lahirkan anak. Mungkin juga sebab saya ambil set lengkap hamil Shaklee.

susu badan cukup, susu badan kering, susu badan drop, susu badan cair, susu badan, susu badan tak cukup, susu badan tak keluar, breastfeeding tips, breastmilk drop, breastmilk drying up, tips penyusuan, menyusukan anak

Anak kedua saya pun sihat dan tiada sebarang masalah. Dapatlah saya merasai detik menyusu sejurus selepas melahirkannya. Terbukti, anak kedua ini lebih cepat pandai menyusu. Susu pun cepat saja penuh, walaupun lama menyusukan anak.

2- Susukan Anak Sepanjang Waktu


Mungkin agak lucu dan macam mustahil. Tapi inilah yang saya lakukan. Lagi-lagilah bila susu saya lambat dirangsang semasa anak pertama.

Saya yakin lebih kerap saya mendakap dan menyusukan bayi (walaupun saya tahu bukannya dia nak menyusu sangat pun), kuantiti susu saya juga akan meningkat. Kena pula anak saya yang pertama jenis suka mengempeng. 

Bila nak diletakkan atas tilam saja, mulalah dia berdrama. Ada tak bayi korang yang begini juga? Teruk dramanya, menangis macam kena dera. Bila ibu saya cuba dukung dan dodoi pun dia melalak lagi. Asal saya yang dukung, barulah tenang sedikit. Selagi dia tak bersua dengan 'makanan kesayangan' dia, selagi itulah resah gelisah. Hebat betul deria bau bayi kan

Stress? Memang saya stress. Terpaksalah saya menyusukan dia hampir sepanjang masa. Termasuk di waktu malam hari.

Nak tahu apa yang saya buat? Saya selakkan siap-siap baju yang saya pakai. Bayi saya tak bedungkan, saya tiarapkan dia di atas badan saya. Jadi bila-bila masa dia nak menyusu, breast is on!

susu badan cukup, susu badan kering, susu badan drop, susu badan cair, susu badan, susu badan tak cukup, susu badan tak keluar, breastfeeding tips, breastmilk drop, breastmilk drying up, tips penyusuan, menyusukan anak

Tapi jangan lupakan bab keselamatan kalau korang pun nak cuba. Pastikan korang baring di tempat yang tak tinggi. Dan paling penting, jangan cuba untuk tidur mati. Minta tolong juga ibu atau suami tengokkan keadaan korang dan bayi.

Memang tidak menentu waktu tidur saya semasa pantang. Tapi inilah pengorbanan seorang ibu. Saya yakin, korang juga sanggup lakukan apa saja untuk kebaikan di anak bukan?

Tak perlu tunggu 2-3 jam sekali untuk menyusukan anak. Asalkan nampak tanda-tanda dia nak menyusu, beri sajalah. Ya memang memenatkan. Lebih kerap bayi menyusu, lebih banyak susu yang akan terhasil tau. Jadi bertabah sajalah.

3-Pam Susu On Time


Semasa dalam pantang lagi saya sudahpun mula mengepam susu. Sebab saya tahu, perlu ada stok EBM untuk masa-masa runcing. Manalah tahu, tiba-tiba susu drop! Beri susu formula bukanlah pilihan untuk saya.

Saya mesti pastikan susu badan cukup, supaya anak saya hanya minum susu ibunya. Biarlah walaupun stok EBM yang beku. Ianya tetap susu ibu.

Biasa saya mengepam susu selepas anak tidur kekenyangan lepas menyusu. Tak lama pun, dalam 10 minit saja. Kebanyakkannya saya hanya dapat 1/2 oz saja. 

Tapi saya tak kisah, sebab yang lebih penting saya berikan lebih ransangan supaya lebih banyak susu yang terhasil. Sekali lagi saya pmm di waktu tengah malam. Hormon penghasilan susu sangat tinggi waktu ini. Kalau korang nak tingkatkan penghasilan susu, cubalah cara ini.

Kemudian bila saya masuk kerja, saya akan pam mengikut jadual mengepam yang saya telah sediakan. 2-3 jam sekali saya mesti mengepam. Walaupun sibuk, saya cuba sebaiknya.

Ada satu ketika tu, saya terpaksa pam di meja kerja. Kerja kena submit, tak pam nanti susu drop. Pandai-pandailah saya cover masa tu. Tahu tak saya kerap juga mengepam semasa memandu. Mesti ada antara korang pun pernah buat benda yang samakan.

susu badan cukup, susu badan kering, susu badan drop, susu badan cair, susu badan, susu badan tak cukup, susu badan tak keluar, breastfeeding tips, breastmilk drop, breastmilk drying up, tips penyusuan, menyusukan anak

Duduk di KL, jem tak menentu. Patutnya 6.30 saya sudahpun balik dan tengah menyusukan anak. Tapi sebab terperangkap dalam jem, maka saya pam juga.

Selain dari mengepam di pejabat, saya juga mengepam susu di rumah. Jangan risau, susu badan cukup untuk anak hisap dan dijadikan stok esok hari.

Sebelum tidur saya mesti mengepam sekali. Dan sekali lagi di awal pagi, dalam pukul 4.30 - 5.30 pagi. 

Culas atau mengelat mengepam susu hanya akan membuatkan susu drop. Dan akan bermulalah masalah susu badan tak cukup. Cubalah untuk patuhi jadual mengepam sebaiknya ye.

Inilah 3 rahsia tentang apa yang saya lakukan. Ia bukan mudah, tapi ianya mampu dilaksanakan. Benda kalau memang kita mahu, pasti kita lakukan dengan sesungguh hati.

Setiap ibu yang dilantik Allah SWT pasti mampu menyusukan anak hingga usia 2 tahun. Asalkan ada usaha dan yakin, Insyaallah segalanya tidak mustahil.

Yakinlah korang juga mampu susukan anak sempurna 2 tahun.

You Might Also Like

1 comments

  1. Sudah banyak panduan diberikan apa lagi booster supplement macam shaklee pun dah terbukti dari testimoni terpulanglah pada empunya diri nak tak nak aje..

    ReplyDelete

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube